Sağlık

Mobbingin Yeni Bir Biçimi olan ‘Gönüllülük’ Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Bildiğiniz gibi; Bir çalışanı aşağılamak, kasten yok saymak, bir şey empoze etmek veya istifaya zorlamak, korkutmak veya istifaya zorlamak için zihinsel şiddet kullanılmasına mobbing diyoruz. Son zamanlarda gündeme gelen yeni bir mobbing türünü sizler için anladık. İşte detaylar ?

Kaynak:https://www.huffpost.com/entry/volunt…

Patronunuz sizden bir şey istediğinde, bunun bir teklif mi yoksa emir mi olduğundan emin olmadığınız anlar oluyor mu?

Nitekim bu tür muğlak iş ilişkisinin bir adı da var, o da “gönüllülük” (gönüllülük). Gönüllülüğün ne zaman ortaya çıktığı bilinmemekle birlikte, ABD ordusu tarafından bir kişinin reddetme fırsatı bulamadan bir göreve hevesli olduğu durumları tanımlamak için bu ifade kullanıldı.

Gönüllülük, yalnızca birinden doğrudan bir şey yapmasını istemek anlamına gelmez. Aynı zamanda dolaylı olarak “evet” demesi için birini baskı altına almak anlamına da gelir.

Gönüllülüğün sorunu, görevin bir çalışanı gerçekten ilgilendirip ilgilendirmeyeceği veya o çalışanın diğer işlerinin yanı sıra verilen fazladan işi yapıp yapamayacağı konusunda bir varsayımda bulunması ve genellikle bir ‘evet’ yanıtını kabul etmesidir.

Yöneticilere koçluk yapan ve insan kaynakları alanında 15 yıldan fazla deneyime sahip olan Gregory Tall, yöneticilerin bunu 3 ana nedenden dolayı yaptığını düşünüyor:

  • Yöneticiler, en güvendikleri kişiye yüksek riskli bir iş vermek isterler. Bu, yüksek performans gösterenlerin kendilerini bir ‘gelişim fırsatı’ olarak sunulan orantısız miktarda işle karşı karşıya bulabilecekleri anlamına gelir.

  • Yönetici bu işi kimin yapması gerektiğini bilemeyebilir. Bu durumda yönetici sadece grupta en uygun kapasiteye sahip olduğunu düşündüğü kişiye göre atama yapıyor olabilir.

  • Yönetici, iş için seçtiği kişinin işi gerçekten seveceği/takdir edeceği izlenimine sahip olabilir.

Brown, gönüllülüğün sadece sinir bozucu bir yanlış iletişim olmadığını, büyük sonuçları olan bir “kartopu etkisi” yaratabileceğini söyledi.

Bir çalışan olarak geri adım atmazsanız, işvereniniz bunu bir alışkanlık haline getirebilir. Çünkü işverenler sessizliği onay olarak algılarlar. Bu yüzden ne isteyip ne istemediğiniz konusunda net olmaya çalışın. Sınırınızı çizmezseniz, kendinizi iş tanımınızın dışında pek çok iş yaparken bulabilirsiniz.’

Peki ne yapmalı?

  • Yeni bir görev yükünün mevcut iş akışınızı nasıl etkileyebileceğini düşündüğünüzden bahsedin.

  • Görevin sizinle, gelecekteki hedeflerinizle veya programınızla ne kadar ilgili olduğundan bahsedin.

  • Net bir ‘Hayır!’ Bunu söylemek yerine haklı sebeplerinizi sıralayın.

  • İşi yapmak için daha uygun bir aday varsa, o kişinin yapmasının daha iyi olabileceğini söyleyin.

Böyle bir durumla karşılaştınız mı? Yorumlarda buluşalım!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu